Dorna Candrenilor


Oameni paşnici candrenii. Şi straşnici bărbaţi. Aşa cum le stă bine unor haiduci obişnuiţi cu muntele şi dumul. Mulţi dintre cei care locuiesc acum prin părţile Dornei se trag din neamul Candrenilor. Se spune că demult, prin părţile acelea s-a aciuit un haiduc, Candruţ venit din ţinutul Transilvaniei intemeind aici o familie.

În timp, neamul lui s-a mărit, aşa că la un moment dat s-a format o comună, pe nume Dorna Candrenilor. Şi în comuna asta, toţi purtau numele de Candreni, iar deosebirea lor se făcea astfel: capului de familie i se adauga intotdeauna prenumele tatalui sau chiar al bunicului. Primii locuitori ai comunei detineau pamanturi intinse.
In anul 1772, cand s-a procedat la impartirea mosiei Candrea, adunandu-se laolalta toti membrii acestei mari familii de ciobani s-a constatat ca pamantul lor avea o intindere uriasa, de la varful magura calului, pana dincolo de muntele Ousoru. Astazi, Dorna Candrenilor este intesata de datini si povesti talcuite de aceste familii de ciobani, care serile, la stane, depana firul netors inca al unor tinuturi intesate de legende. Vom merge si noi pe firul lor, pas cu pas.

6 comentarii:

  1. iata lumea... si iata casa copilariei mele, a mamei Ioana si a mosului Petru...
    acum apartine altui proprietar, dar o simt tot a mea, a sufletului meu. domnule turist :) - ati trecut pe langa o mare singuratate si ati pozat-o... dintre sute de case la Candreni, ati ales tocmai casa mea - straniu... cine sunteti dvs daca nu e secret ?:) eu sunt Lucia_di Sofia (acum).

    RăspundețiȘtergere
  2. nu este secret. sunt doar o turista in trecere prin Dorna, in primavara, la festivalul de muzica bisericeasca organizat acolo. daca va referiti la ultima poza, este facuta d eo prietena candreanca, Florentina pe numele ei. restul sunt creatiile mele dar in orice caz ma bucur ca, desi am surprins o singuratate care ascunde multa melancolie dar si o sumedenie de povesti, v-am putut totusi bucura cu aceasta imagine a trecutului...

    RăspundețiȘtergere
  3. Imi cer scuze ca intervin...in special pentru doamna Lucia din Bulgaria...eram micut tare cand a-ti fost ultima data in Romania...inca locuia matusa Lucretia in casa nanasei Ioana...m-am bucurat tare cand am vazut comentul ..probabil de pe contul lui Dragomir...cum spunea si Anizaima, poza e facuta de o prietena comuna...poate unul dintre motivele de ce tocmai aceasta casa e si faptul ca e chiar langa mine, si e una dintre putinele case traditionale aflate in stare buna sau nemodificate ulterior..Sarbatori Fericite va doresc si multe salutari lui Dragomir!

    RăspundețiȘtergere
  4. Cipik: n-ai de ce sa-ti ceri scuze. eu nu pot decat sa ma bucur ca aici, pe pagina asta cineva si-a regasit o amintire draga si, oamenii dintr-un loc destul de drag si mie au putut sa se intalneasca aici, datorita unui articol. Mai ca m-ati convins sa scriu si restul de povesti despre Candreni, asa cum sunt vazute de mine! Sarbatori Fericite tuturor si Anul Nou s ava gaseasca cu bine oriunde ati fii!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ciprian, si tu vizitezi Candreniul virtual? pai atunci - bun ajunsul si ma bucur si eu de bucuria ta ho ho :)
    sa cresteti mari toata familia!
    domnisoara Anizaima la fel.
    mai vorbim si pe alte trasee...

    RăspundețiȘtergere
  6. @Dragomir - Da...pai mai vizitez si virtual, ca acasa ajung cam rar in ultima vreme..noroc de vacantele mai lungi, cum e aceasta de Craciun, ca mai pot sta pe acasa! VA doresc Sarbatori Fericite alaturi de familie si prieteni si un An Nou cu bine!

    @ Clarisa - Ai dreptate in privinta asta..ai putea sa mai scrii povesti foarte faine despre Candreni..ca slava Domnului, sunt destule..Se pare ca deja cuiva mai din departare i-ai adus o amintire placuta...si multumesc de urari! Toate cele bune si tie! Un Craciun minunat alaturi de cei dragi si un An Nou Fericit!

    RăspundețiȘtergere